« terug naar vorige pagina

Algemene informatie & huisregels voor u als patiënt:

Algemene informatie – Huisregels 

Bij klachten of kwalen is altijd de vraag of deze door een huisarts beoordeeld moeten worden. Om te voorkomen dat het spreekuur te veel bezet gaat worden door klachten en kwalen die niet door een huisarts gezien hoeven te worden, is ons verzoek om, voordat u een afspraak wilt maken voor het spreekuur, eerst de website moetiknaardedokter.nl te raadplegen, om te bepalen of dit bezoek niet overbodig is. 

Om te zorgen dat u en wij weten waar we aan toe zijn, hebben we een aantal huisregels opgesteld: 

  • Wij proberen u altijd netjes te woord te staan; wij gaan ervan uit dat u dat ook zult doen. Mocht u over het gedrag van een medewerker een klacht hebben, kunt u dit aangeven bij een van de praktijkmanagers (Jwan Ridha of Helmert Bleijerveld).
  • Agressie en geweld naar personeel of andere patiënten wordt niet getolereerd; van strafbaar gedrag wordt altijd aangifte gedaan bij de politie.

Telefonisch contact:  

  • Tussen 08:00-11:00 uur is de praktijk voor u als patiënt alleen telefonisch bereikbaar, voor noodgevallen (toets 1) of voor het maken van afspraken voor het spreekuur (toets 2).
  • Wij proberen u zo snel mogelijk te woord te staan, maar soms is het erg druk aan de telefoon. Houd rekening met een wachttijd of bel op een later tijdstip terug.
  • Als u dezelfde dag nog gezien dient te worden op het spreekuur, bel dan zo vroeg mogelijk op de dag.
  • De assistentie heeft de taak om uw klachten uit te vragen. Dit om de urgentie in te schatten, te zorgen dat u de juiste zorg van de juiste zorgverlener krijgt en om in te schatten of er een enkele of dubbele afspraak ingepland moet worden. Ook kan de assistente inschatten of een telefonisch consult mogelijk is voor uw situatie.
  • Tussen 10:00-10:30 uur, tussen 12:00 -13:00 uur en na 15:00 uur zijn wij, i.v.m. overleg en dagsluiting, alleen telefonisch bereikbaar voor spoedeisende zaken.
     

Visites: 

  • Visites worden in principe alleen gedaan als u door uw aandoening niet in staat bent om naar de praktijk te komen. Dit omdat we in de praktijk beter onderzoek uit kunnen voeren. 
  • Vervoersprobleem is geen reden om een visiteaanvraag te doen.
     

Balie/Receptie: 

  • De balie/receptie is gesloten tussen 10:00-10:30 uur en tussen 12:30-13:00 uur i.v.m. overleg.
  • Urines dienen vóór 10:00 uur ingeleverd te worden, graag ochtend urine midstream (eerst een beetje uitplassen en daarna urine opvangen) inleveren. Als u urine van een ander inlevert, is het van belang dat u op de hoogte bent van wat de klachten zijn. Op thuisarts.nl/blaasontsteking kunt u zien wanneer u wel/geen urine in moet leveren.
  • De balie biedt niet veel privacy, dus bij voorkeur medische problemen telefonisch te bespreken.

Medisch:

  • Voor het uitschrijven van antibiotica dient altijd lichamelijk onderzoek gedaan te worden, dit kan niet telefonisch beoordeeld worden.
  • Wij kunnen geen verwijzingen uitschrijven, zonder dat er contact met een arts is geweest.
  • Wij doen geen medische keuringen of schrijven geen medische verklaringen uit. Dit moet altijd door een onafhankelijke arts worden gedaan.
  • Als een andere hulpverlener (zoals specialist of fysiotherapeut) u verzoekt om de huisarts iets te laten doen (foto maken, bloed prikken etc. ), vraag hem/haar dan om hier ZELF contact over op te nemen met de praktijk. Dit voorkomt fouten/ onduidelijkheden.
  • Wij doen geen laboratoriumonderzoek op verzoek van alternatief geneeskundigen.
  • Voor uitslagen van onderzoeken (laboratorium, kweek, pathologisch onderzoek, echo, röntgen, enz.) kunt u 1 week na het onderzoek bellen voor de uitslag. Als de uitslag erg afwijkend is, dan bellen wij u.
  • Wij kunnen reizigersadvies/- vaccinaties geven, maar u moet dit minimaal 6 weken vóór vertrek bij ons aanvragen.

Patiënten portaal: 

  • Via het portaal kunt u uitslagen inzien, een e-consult indienen en een afspraak maken voor het spreekuur.
  • Als u op korte termijn geen mogelijkheid ziet om via het portaal een afspraak in te plannen, neem dan contact op met de assistente. Per dag zijn er maar een beperkt aantal consultplekken via het portaal beschikbaar.
  • U kunt geen afspraak via het patiënten portaal maken voor het maken van een uitstrijkje, oren uitspuiten en het uitvoeren van medische ingrepen. Hier dient een afspraak bij de assistente voor te worden gemaakt.

Herhaalrecepten: 
Medicatie voor chronisch (langdurig) gebruik: 

  1. U kunt uw vaste medicatie voor chronisch gebruik niet meer via ons herhalen. Dit kan voortaan alleen via de apotheek, op 3 manieren:
     
    Doorgeven via MijnGezondheid.net. Dit heeft de sterke voorkeur. 
    2. Inleveren van de verpakking bij uw apotheek. 
    3. Via de website van de apotheek. 
     
  2. Niet chronische medicatie genoemd in de onderstaande lijst kunnen niet via de apotheek herhaald worden, dit kan alleen telefonisch via ons (na 11:00 uur): 
    1. Antibiotica, antivirale middelen, anti schimmel, vaccins, serum en immunoglobulinen, ongeacht via welke toedieningsweg.
    2. Oogmedicatie met corticosteroïden, al dan niet in combinatie met antibiotica.
    3. KNO-medicatie: met corticosteroïden, al dan niet in combinatie met antibiotica.
    4. Benzodiazepines.
    5. Opiaten (pijnstilling, kalmerings- en/of slaapmiddelen) 

Bij twijfel adviseren wij om te overleggen met de huisarts (dit kan telefonisch na 11:00 uur) of met uw apotheker!